Stromy, keře a žádná MHD. Pardubická třída Míru by po rekonstrukci mohla být zelenější

Zdroj: Český rozhlas - Pardubice, https://pardubice.rozhlas.cz/stromy-kere-a-zadna-mhd-pardubicka-trida-miru-po-rekonstrukci-mohla-byt-9471178?_gl=1*13txw2x*_gcl_au*MTE0MDYyMzQxNC4xNzQ0Mzc5MDQ3*_ga*MTc5Mzc3MDY3LjE3NDQzNzkwNDc.*_ga_NHXTP7RWNV*czE3NDc2NjE0MjgkbzEyJGcxJHQxNzQ3NjYxNTE5JGowJGwwJGg3ODQyMTYxNzIkZG5ZNVNDSmxqMFQzbmVlX3hmMm1iWjRRNzdLTFZLRDhuTHc.

Pěší zóna bez aut i trolejí, zato s pásem zeleně - tak by mohla v budoucnu vypadat pardubická třída Míru. Město zvažuje její novou podobu v souvislosti s plánovanou celkovou rekonstrukcí povrchu ulice. Tu bulvár potřebuje i kvůli rozbité a poškozené dlažbě, která zhruba před rokem a půl ukončila tamní provoz trolejbusů.

„Vidíme, že ten stav je stabilizovaný, komunikace je opravená, nicméně na některých místech je vidět, že je potřeba celková rekonstrukce a oprava povrchu, protože některé dlaždice už neplní účel. Jsou rozbité, popraskané, vylámané,“ přibližuje podobu dlažby na pardubické třídě Míru starosta prvního městského obvodu Filip Šťastný.

Konec trolejbusů
Kvůli špatnému stavu dláždění muselo město v závěru roku 2023 ukončit provoz trolejbusů a povrch alespoň provizorně zpevnit. Nešlo ale o poslední zásah. „Městský obvod provedl podsypání a srovnání té dlažby, nicméně některé kostky jsou vyštípané a bude je potřeba nahradit. Čekáme ale na rozhodnutí města ohledně celkové rekonstrukce.

O té už radnice začala podrobněji přemýšlet, zároveň zvažuje doplnit pardubický bulvár také o pás zeleně, jak říká náměstkyně primátora Jiřina Klčová. „Všichni víme, že třída Míru je jeden velký tepelný ostrov a v létě se na ní velmi těžko žije, a tak zvažujeme možnosti, jak dostat stromy nebo jinou zeleň na třídu Míru tak, aby byla přijatelnější pro život.“

Vedení Pardubic si láme hlavu, co s umaštěnou dlažbou na třídě Míru
Možnou výsadbu stromů ale komplikuje množství sítí pod povrchem. Podle náměstkyně Klčové, ale pomůže rozhodnutí nevrátit tam provoz městské hromadné dopravy. „Tím, že jsme se domluvili ve vedení města, že budeme chtít, aby zůstala už navždy bez trolejbusů a autobusů, tak se nabízí cesta, že by se mohl vybudovat zelený pás, který by umožnil výsadbu keřů, vyšších travin a možná méně kořenových stromů.“

Zeleň místo části silnice
Město teď návrh řešení konzultuje s architekty a předpokládá, že s projektem by se mohlo začít už příští rok. Součástí proměny má být i výrazné omezení automobilové dopravy. „Zůstal by průjezd pro IZS, popelářské vozy a zásobování provozoven, ale jiný provoz by tam nebyl. Tím by se mohla zúžit průjezdná část a mezi chodníky a jakoby silnicí by mohl vzniknout právě ten zelený pás,“ plánuje Klčová.

Podle vedení prvního městského obvodu by pak auta mohla zmizet také z Jindřišské ulice, která by se tak stala pokračováním pěší zóny v centru Pardubic.